Tillbaka till kategorin

Schemahantering – Öppettider/stängtmeddelande

Hantera öppettider på ert huvudnummer/gruppnummer.

Klicka på Organisationsinställningar och sedan på Svarsgrupper alternativt Menyval beroende på om det huvudnummer eller gruppnummer du vill schemalägga är en svarsgrupp eller ett menyval.
Ibland kan det finnas flera grupper/menyval med internnummer, se till att välja rätt nummer i kolumnen Nummer. Klicka på schemaknappen på det aktuella numret för att öppna upp schemahanteringen.
Exempel:

Här finns oftast en post med era ordinarie öppettider, tex mån-fre 08:00-17:00 och kanske lunch mån-fre 12:00-13:00. Längst ner finns en rad som heter Default som styr all tid som inte är definerad (som i exempel ovan så innebär det att all tid utanför mån-fre 08:00-17:00 styrs av denna ”default”), normalt styr Default till ett nattsvar som läser upp era öppettider.
Exempel:

Observera att reglerna läses uppifrån och ner, så med ovan exempel är det viktigt att Lunch ligger ovanför Öppet 8-17, eftersom 12-13 innefattas i spannet Öppet 8-17.

Klicka redigeraknappen på en schemapost för att ändra, alternativ välj Ny schemahändelse för att skapa ny post.
Exempel:

-Döp schemaposten till ett namn (tex. ”Stängt Kickoff”).
-Välj om schemahändelsen ska upprepas (är det en engångshändelse så välj ”Högtid/Aldrig”, gäller det återkommande öppettider så välj ”Veckovis och klicka i de dagar det ska gälla. Upprepa ”Årligen” är lämplig att använda på fasta helgdagar så som 1:a maj, nationaldagen, jul, nyår och trettondagen.
-Välj start och slutdatum ifall det är engångshändelse eller Årligen återkommande, är det löpande veckovis så lämna datum tomt.
-Välj Röstmeddelande som ska spelas upp när ni har stängt. Klicka på kugghjulet för att spela in ny röstfil. Om schemahändelsen gäller öppettider så lämnas normalt Röstmeddelande tomt (om man inte önskar ett välkomstmeddelande innan det börjar ringa hos er)
-Åtgärd ”Öppen” innebär att inkommande samtal ringer hos er, med ”Stängd” kommer bara röstmeddelandet att spelas upp. Så denna ska stå som Öppen på de schemaposter som gäller era öppettider, övriga schemahändelser för stängda dagar ska stå som Stängd. Man kan även vidarekoppla inkommande samtal till annan destination.